انحراف بینی

درباره انحراف بینی

انحراف بینی : تیغه بینی یا اصطلاحا سپتوم بینی ، در حقیقت نوعی غضروف است که در مرکز بینی واقع شده و موظف به جدا کردن حفره های بینی از هم می باشد.

سپتوم بینی در بعضی از افراد در مرکز صورت نبوده یا باصطلاح کج است ؛ بنابراین شاهد آن هستیم که در این افراد یکی از سوراخ های بینی از دیگری بزرگتر است.

در پزشکی به کجی تیغه بینی ، انحراف بيني اطلاق می گردد که متاسفانه امری شایع بوده و عوارضی اعم از انسداد حفره های بینی و اختلالات تنفسی را به دنبال دارد.

لذا به دلیل مشکلاتی که این عارضه در پی دارد ، می بایست حتما تحت درمان قرار گیرد.

چه عواملی سبب انحراف بینی می شوند ؟انحراف بینی

انحراف بيني به طور کلی می تواند در دو حالت اتفاق بیفتد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

انحراف بینی مادرزادی : در برخی موارد تیغه بینی از بدو تولد ، به شکلی نامتقارن در طرفین بینی رشد کرده و منجر به انحراف بيني می گردد.

البته لازم به ذکر است که در پاره ای موارد نیز ممکن است انحراف بيني در هنگام تولد وجود نداشته باشد و بتدریج و با افزایش سن ، خود را نشان دهد.

انحراف بینی ناشی از تروما : یکی دیگر از عواملی که سبب کجی سپتوم بینی شده و به انحراف بيني می انجامد ، برخورد ضربه یا در اصطلاح تروما به بینی است ؛ که حتی ممکن است در زمان تولد به بینی نوزاد وارد شده و موجب انحراف تیغه بینی او شده باشد.

علائم انحراف بینی :

بارزترین علائم انحراف بيني عبارتند از :

• انسداد تنفس
  • گرفتگی بینی
  • سینوزیت مکرر
  • خونریزی بینی
  • اختلال در نفس کشیدن
  • خشک شدن مخاط بینی
  • اختلال در خواب و خر خر شبانه
  • التهاب یا عفونت غشای مخاطی بینی
  • و در موارد شدید بروز آپنه خواب می باشد که سبب قطع ناگهانی تنفس در حین خواب می گردد.

نحوه تشخیص انحراف بینی :

تشخیص انحراف بینی ؛ غالبا با معاینه ساده بالینی و به وسیله چراغ قوه و اسپکولوم ، توسط جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ممکن خواهد بود.

بدین منظور پزشک ، بینی بیمار را از لحاظ موقعیت قرارگیری سپتوم و سایز حفره های بینی مورد بررسی قرار می دهد.

البته توجه داشته باشید که در برخی موارد که تشخیص انحراف تیغه بینی از این طریق به راحتی میسر نگردد ، پزشک جهت تشخیص این مسئله از آندوسکوپ استفاده خواهد کرد.

به طور کلی برای تشخیص انحراف بيني نیازی به روش های کمکی دیگر وجود ندارد ، اما با این حال در بعضی موارد احتمال دارد پزشک به منظور بررسی عوارض انحراف بینی همچون سینوزیت و غیره برای بیمار سی تی اسکن تجویز نماید.

انحراف بینی

درمان انحراف بینی :

در راستای درمان انحراف بینی ، احتمال دارد پزشک متخصص در مراحل ابتدایی از طریق تجویز دارو اقدام به درمان این عارضه نماید.

اما گاهی اوقات ممکن است انحراف بيني سبب انسداد سینوس ها گردد و بیمار را مستعد ابتلا به سینوزیت مزمن و سرماخوردگی های مداوم و حتی سردردهای مکرر نماید.

در چنین مواردی ، تنها راه درمان انحراف تیغه بینی ، جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی خواهد بود.

از این رو در اکثر موارد به منظور درمان انحراف بینی ، عمل جراحی انحراف بینی پیشنهاد می گردد و پس از انجام آن فرد دیگر با مشکلات فوق الذکر مواجه نخواهد بود.