جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک

جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک : معمولا جراحی لوزه در کودکانی انجام می شود که مبتلا به التهاب یا عفونت لوزه بوده اند یا اینکه در آن ها شاهد بازگشت مکرر عفونت لوزه بوده ایم.

روش های بسیاری جهت انجام جراحی لوزه وجود دارد که جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک یکی از بهترین آن روش ها است.

لوزه چیست ؟

لوزه ها توده هایی لنفاوی هستند که در طرفین گلو قرار دارند و به عنوان یکی از مهم ترین موارد در حفظ سیستم ایمنی بدن تلقی می گردند.

همچنین لوزه ها از ورود ویروس ها و میکروب هایی که ممکن است از طریق تنفس به بدن راه یابند ، پیشگیری به عمل می آورند.

لازم به ذکر است که علاوه بر لوزه ها ، یک بافت لنفاوی تحت عنوان لوزه سوم یا اصطلاحا آدنوئید در تنگنای حفره بینی قرار دارد.

به طور کلی بدن به کمک لوزه و آدنوئید از عوامل خطرساز خارجی ، مصون می ماند.

چه افرادی به لوزه و آدنوئید مبتلا می شوند ؟

شیوع ابتلا به این بیماری غالبا در کودکان بازه سنی 3 الی 9 سال می باشد.

توجه داشته باشید که علاوه بر این که کودکان در معرض ابتلا به لوزه و آدنوئید هستند ، امکان ابتلای بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

علائم بزرگی لوزه ها در کودکان

بزرگی لوزه ها در کودکان با علائم مختلفی همراه است ، كه از مهم ترين آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• اختلال در رشد فیزیکی
  • تنفس با دهان باز در حین خواب
  • مشکلات تنفسی در هنگام خواب
  • خستگی و خواب آلودگی بیش از حد
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • وقفه های تنفسی در هنگام خواب ( آپنه خواب )

تشخیص وجود لوزه در کودکان

به طور کلی در ارتباط با کودکان مبتلا به لوزه باید گفت که در ابتدا از طریق بینی به معاينه کودک پرداخته می شود.

سپس در صورتی که در بینی کودک مشکلی وجود نداشته باشد ، پزشک متخصص به کمک ابزارهای مخصوص تشخیصی به ارزیابی لوزه ها و همچنین لوزه سوم می پردازند.

وجود لوزه سوم در كودكان ؛ می تواند منجر به بروز مشكلات تنفسی ، گلو دردهای مداوم و بروز ناهنجاری های فکی شود که قاعدتا درمان این موارد به مراتب مشكل تر از جراحی لوزه می باشد.

دلایل جراحی لوزه

در صورتی که لوزه ها دیگر قادر به حفاظت از بدن در برابر میکروب ها و ویروس ها نباشند ، می بایست تحت جراحی قرار گیرند.

لازم به ذکر است انجام جراحی لوزه در مواردی که عفونت مکرر لوزه ( حداقل 3 بار در سال ) اتفاق بیفتد ؛ ضروری می باشد و در غیر این صورت نیازی به جراحی لوزه نخواهد بود.

همچنین در صورت التهاب گوش میانی به علت التهاب لوزه و آدنوئید ، انسداد مجاری تنفسی در اثر بزرگ شدن بیش از حد لوزه و نیز ناهنجاری های فک ناشی از مشکلات لوزه ؛ می بایست جراحی لوزه و آدنوئید انجام پذیرد.

آیا برداشتن لوزه ها و آدنوئید عواقب دارد ؟

خیر ، لازم به ذکر است که اهمیت وجود لوزه ها و آدنوئید در پیشگیری از بروز عفونت ، حداکثر تا 6 ماه پس از بدو تولد خواهد بود و پس از آن سیستم ایمنی بدن به قدری مبسوط می گردد که عدم وجود لوزه و آدنوئید به هیچ عنوان منجر به اخلال در عملکرد دفاعی بدن نخواهد شد.

روش جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک

در ابتدا باید اشاره نماییم که درمان به موقع لوزه در  كودكان بسيار حائز اهميت است.

بر خلاف تصور عموم که جراحی لوزه‌ ها را امری ساده و پيش پا افتاده قلمداد می کنند ، باید گفت که به دليل عوارض داروهای بیهوشی و نیز احتمال خونریزی رگ ها در حین جراحی و پس از آن ، این جراحی در حقیقت نوعی عمل وسیع محسوب می گردد.

جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک

لازم به ذکر است که با توجه به پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی ، طی سال های اخير اقداماتی اساسی در راستای پیشگیری از عوارض جراحی صورت پذیرفته است و بدین ترتیب از بروز خطرات ناشی از جراحی لوزه کاسته شده است.

استفاده از دستگاه هارمونیک با بهره برداری از امواج فراصوت ، یکی از روش های نوین جراحی لوزه می باشد که امکان درمان ایمن و بی خطر کودکان مبتلا به لوزه را تا حدود قابل توجهی ، محقق نموده است.

دستگاه هارمونیک ؛ یک وسیله جراحی است که از طریق امواج فراصوت ، هدایت می شود.

در جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک ، هیچ نوع برشی ایجاد نمی گردد و کوچک کردن لوزه ها تنها با وارد كردن امواج فراصوت در بافت لوزه تحقق می یابد.

مزایای جراحی لوزه با دستگاه هارمونیک

كودكانی كه با استفاده از امواج فراصوت تحت عمل جراحی لوزه قرار می گیرند ، پس از چند هفته بهبود یافته و عملکرد تنفسی آن ها نیز بهبود می یابد.

این روش جراحی به علت نداشتن برش و در نتیجه خونریزی ناشی از عمل ، حداقل خطرات را به دنبال دارد.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

افرادی که تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفته اند ؛ باید آگاه باشند که موفقیت آمیز بودن این عمل جراحی ، افزون بر این که در گرو انتخاب یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی حاذق و باتجربه قرار دارد ؛ به رعایت صحیح مراقبت های پس از عمل نیز وابسته است ، تا جایی که رعایت مراقبت های بعد از جراحی لوزه نیز به اندازه مهارت جراح بر نتیجه جراحی اثرگذار است.

در ادامه به مهم ترین دستورالعمل های مراقبتی بعد از عمل جراحی لوزه اشاره نموده ایم.

• افراد پس از جراحی لوزه باید تا 6 ساعت چیزی نخورده و ننوشند.
  • انجام هر گونه فعالیت بدنی شدید و ورزش سنگین از 12 تا 24 ساعت بعد از جراحی لوزه ممنوع است.
  • داروهایی که پزشک معالج جهت کنترل و تسکین درد احتمالی ناشی از جراحی و نیز پیشگیری از ریسک بروز عفونت در موضع جراحی ، تجویز می نماید باید در ساعات معین و طبق دستور به مصرف برسند.
  • در طول دوره نقاهت جراحی لوزه ، افراد باید به طور مرتب دهان خود را با سرم های شستشو بشویند.
  • توصیه می شود بعد از جراحی لوزه ، در منزل از دستگاه بخور سرد در مجاورت بیمار استفاده شود.
  • نحوه تغذیه بعد از جراحی لوزه باید مورد توجه قرار گرفته و تا 10 روز پس از عمل ، صرفا غذاهای نرم و مایعات در برنامه غذایی بیمار گنجانده شود.
  • از خوردن غذاهایی که نیازمند جویدن طولانی مدت هستند و همچنین غذاها و نوشیدنی های اسیدی نظیر گوجه فرنگی و آب پرتقال ، تا 2 هفته بعد از عمل لوزه باید پرهیز شود.
  • مصرف بستنی ، شیر سرد ، ژله ، آب ولرم و همچنین جویدن آدامس بعد از جراحی لوزه توصیه می شود.
  • افراد بهتر است طی دوران نقاهت جراحی لوزه ، از نوشیدن آب به میزان کافی غافل نشوند.
  • تا 2 هفته بعد از عمل لوزه ، باید از مصرف داروهای مسکن ؛ همچون آسپرین خودداری شود.
  • تا چند وقت پس از جراحی لوزه ، استعمال دخانیات اعم از سیگار و قلیان ممنوع می باشد.
  • تا 48 ساعت بعد از عمل لوزه ، از سرفه مکرر و صاف کردن گلو اجتناب نمایید.

ممکن است روز بعد از جراحی لوزه ، رنگ مدفوع تان سیاه باشد ؛ نگران نباشید این اتفاق ناشی از قورت دادن خون در حین عمل می باشد.

توجه داشته باشید که تا 10 روز پس از جراحی لوزه ممکن است با خونریزی لوزه مواجه باشید ، در این صورت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.