جراحی پاروتید

جراحی پاروتید : پاروتید ، یک غده در ناحیه زاویه فکی و کنار گوش می باشد که وظیفه آن ترشح بزاق جهت تامین رطوبت دهان و هضم غذا است. تومورهای پاروتید یا در حقیقت ، غده بزاقی مجاور لاله گوش یکی از شایع ترین نوع تومورهای بزاقی هستند که تقریبا حدود 80 الی 85 درصد از تومورهای بزاقی را تشکیل می دهند.

علائم ابتلا به تومورهای پاروتید

در نوع خوش خیم این تومورها ؛ با بروز تورم در بخش تحتانی گوش و کنار صورت ، روبرو خواهیم بود که به آهستگی رشد می کنند و غالبا بدون درد بوده و علامت خاصی نیز به دنبال ندارند.

البته در صورتی که تومور دچار عفونت شود و ملتهب گردد با احساس درد همراه خواهد بود ؛ در این صورت در مراحل اولیه می توان با مصرف آنتی بیوتیک ، التهاب و تورم توده را از بین برد اما نمی توان ضایعه را به طور کامل درمان نمود.

جراحی پاروتید

توجه داشته باشید که در موارد بدخیم ، فرد با علائم متفاوت تری مواجه خواهد بود. به نحوی که تومور بدخیم ، رشد سریعی خواهد داشت و احتمال درگیری پوستی بیمار نیز در این موارد بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که در غده پاروتید بدخیم ، توده بزرگ و مقاوم می شود و درگیری عصب صورت نیز تشدید می گردد.

جراحی تومورهای پاروتید

جراحی پاروتید که تحت عنوان جراحی پاروتیدکتومی نیز شناخته می شود ؛ اصلی ترین روش درمانی ، جهت رفع بیماری سرطان غدد بزاقی می باشد.

جراحی پاروتید ، توسط متخصص گوش حلق و بینی و جراحی سر و گردن انجام می گردد.

طی جراحی پاروتید ، کلّ تومور با حفظ عصب حرکتی صورت ( عصب فاشیال ) که اولویت اصلی تیم جراحی است برداشته می شود.

عوارض جراحی پاروتید

بعد از جراحی پاروتیدکتومی ؛ فلج دائمی عصب صورت که امکان بروز آن نیز نادر نیست ، جزو ناتوان کننده ترین عوارض جراحی برای بیمار و جراح می باشد.

از عوارض فلج عصب صورت ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• کجی صورت
  • اختلال در تکلم
  • آبریزش دهان
  • ناتوانی در بستن پلک
  • قرار گرفتن چشم ها در معرض خشکی و عفونت تهدید کننده

رفع عوارض ناشی از جراحی پاروتید

در مرکز ما علاوه بر مهارت بالایی که در جراحی این نوع تومورها به کار گرفته می شود ، از پیشرفته ترین تکنولوژی مونیتورینگ عصب فاشیال ( دستگاه NIM-3 Neuro  ساخت شرکت Medtronic  امریکا ) جهت جلوگیری از این عوارض  استفاده می شود.

اهمیت استفاده از این مونیتور در کنار قابلیت و تجربه بالای جراح ، با در نظر گرفتن عوارض وخیم ناشی از آسیب عصب صورت پر رنگ تر می شود و  به پیدا کردن و حفظ کامل عصب صورت و شاخه های متعدد آن در حین جراحی کمک شایانی می کند.

یازده + 11 =