جراحی پاروتید

جراحی پاروتید : پاروتید ، یک غده در ناحیه زاویه فکی و کنار گوش می باشد که وظیفه آن ترشح بزاق جهت تامین رطوبت دهان و هضم غذا است. تومورهای پاروتید یا در حقیقت ، غده بزاقی مجاور لاله گوش یکی از شایع ترین نوع تومورهای بزاقی هستند که تقریبا حدود 80 الی 85 درصد از تومورهای بزاقی را تشکیل می دهند.

علائم ابتلا به تومورهای پاروتید

در نوع خوش خیم این تومورها ؛ با بروز تورم در بخش تحتانی گوش و کنار صورت ، روبرو خواهیم بود که به آهستگی رشد می کنند و غالبا بدون درد بوده و علامت خاصی نیز به دنبال ندارند.

البته در صورتی که تومور دچار عفونت شود و ملتهب گردد با احساس درد همراه خواهد بود ؛ در این صورت در مراحل اولیه می توان با مصرف آنتی بیوتیک ، التهاب و تورم توده را از بین برد اما نمی توان ضایعه را به طور کامل درمان نمود.

توجه داشته باشید که در موارد بدخیم ، فرد با علائم متفاوت تری مواجه خواهد بود. به نحوی که تومور بدخیم ، رشد سریعی خواهد داشت و احتمال درگیری پوستی بیمار نیز در این موارد بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که در غده پاروتید بدخیم ، توده بزرگ و مقاوم می شود و درگیری عصب صورت نیز تشدید می گردد.

تشخیص تومور پاروتید

تشخیص تومور پاروتید ؛ در صلاحیت متخصص گوش و حلق و بینی می باشد.

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ، جهت تشخیص قطعی این بیماری ؛ ام آر آی و نمونه برداری درخواست می کند.

چه عواملی موجب ابتلا به تومور پاروتید می شوند ؟

غالبا بیماران مبتلا به تومور پاروتید ، در زمان مراجعه به مطب جراح و متخصص گوش و حلق و بینی این سوال را مطرح می کنند که عوامل موثر در ابتلا به تومور پاروتید چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هنوز علت پیدایش تومور پاروتید ، دقیقا مشخص نمی باشد ؛ اما برخی عوامل وجود دارند که احتمال ابتلا به آن را تشدید می کنند که در ذیل به آن ها اشاره نموده ایم :

• نوسانات ژنتیکی
  • مصرف مواد مخدر و دخانیات
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • قرار گیری در معرض اشعات مضر ؛ همچون اشعه ایکس

انواع تومور پاروتید

تومورهای پاروتید ، می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند ؛ این تومورها عمدتا در 80 درصد موارد ، خوش خیم بوده و تنها در 20 درصد از موارد ممکن است بدخیم بوده و سایر بافت های بدن را نیز مورد تهاجم قرار دهند.

درمان تومور پاروتید

تنها راه قطعی درمان پاروتید ، جراحی پاروتید می باشد و انجام آن در صلاحیت جراح و متخصص گوش و حلق و بینی است.

نوع جراحی پاروتید ؛ بر اساس پیشرفت تومور ، متفاوت می باشد ؛ تا جایی که در برخی موارد لازم است که بخش سرطانی غده بزاقی نیز در حین جراحی برداشته شده و فقط قسمت سالم غده باقی بماند.

توجه داشته باشید که در برخی موارد ، پیشروی سرطان تومور پاروتید به حدی است که پزشک به منظور درمان تومور ، ناچار به برداشتن کامل غده می شود.

لازم به ذکر است چنانچه پیشرفت سرطان ، منجر به درگیری غد لنفاوی شده باشد ؛ پزشک باید علاوه بر برداشتن غدد بزاقی اقدام به برداشتن گره های لنفاوی گردن نیز نماید.

جراحی تومورهای پاروتید

جراحی پاروتید که تحت عنوان جراحی پاروتیدکتومی نیز شناخته می شود ؛ اصلی ترین روش درمانی ، جهت رفع بیماری سرطان غدد بزاقی می باشد.

جراحی پاروتید ، توسط متخصص گوش حلق و بینی و جراحی سر و گردن انجام می گردد.

طی جراحی پاروتید ، کلّ تومور با حفظ عصب حرکتی صورت ( عصب فاشیال ) که اولویت اصلی تیم جراحی است برداشته می شود.

آیا تومور پاروتید پس از درمان باز خواهد گشت ؟

قاعدتا در صورتی که تومور پاروتید از نوع خوش خیم باشد ، ریسک عود یا به عبارتی بازگشت مجدد آن بسیار ناچیز خواهد بود ؛ اما چنانچه تومور پاروتید از نوع بدخیم باشد متاسفانه احتمال برگشت آن وجود خواهد داشت.

عوارض جراحی پاروتید

بعد از جراحی پاروتیدکتومی ؛ فلج دائمی عصب صورت که امکان بروز آن نیز نادر نیست ، جزو ناتوان کننده ترین عوارض جراحی برای بیمار و جراح می باشد.

از عوارض فلج عصب صورت ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• کجی صورت
  • اختلال در تکلم
  • آبریزش دهان
  • ناتوانی در بستن پلک
  • قرار گرفتن چشم ها در معرض خشکی و عفونت تهدید کننده

رفع عوارض ناشی از جراحی پاروتید

در مرکز ما علاوه بر مهارت بالایی که در جراحی این نوع تومورها به کار گرفته می شود ، از پیشرفته ترین تکنولوژی مونیتورینگ عصب فاشیال ( دستگاه NIM-3 Neuro  ساخت شرکت Medtronic  امریکا ) جهت جلوگیری از این عوارض  استفاده می شود.

اهمیت استفاده از این مونیتور در کنار قابلیت و تجربه بالای جراح ، با در نظر گرفتن عوارض وخیم ناشی از آسیب عصب صورت پر رنگ تر می شود و  به پیدا کردن و حفظ کامل عصب صورت و شاخه های متعدد آن در حین جراحی کمک شایانی می کند.

سخن پایانی

توصیه می شود در صورت ابتلا به تومور پاروتید ، حتما به بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

دکتر علیپور جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ارومیه ، دارای سوابق درخشانی در زمینه کلیه اعمال درمانی و زیبایی در حوزه کاری خود می باشند.

ایشان با تجربه و تبحر قابل توجهی که طی سالیان طبابت شان کسب نموده اند ، می توانند بیماری های گوش و حلق و بینی ؛ از جمله تومور پاروتید را به موقع تشخیص داده و پیشروی آن را کنترل نمایند.

5 × دو =