سرطان حنجره

سرطان حنجره نسبت به دیگر انواع سرطان ، کمتر شناخته شده است و عوامل متعددی در ایجاد آن دخیل هستند ؛ اما در بیش از 90 درصد موارد ، این سرطان در اثر تماس با مواد سرطان زا اتفاق می افتد.

علل ایجاد کننده سرطان حنجره

می توان گفت که به طور کلی ، در میان تمام عوامل ایجاد کننده این سرطان ؛ مصرف سیگار بیش از دیگر موارد ممکن است فرد را دچار این بیماری نماید.

تا جایی که غالبا سرطان حنجره در افراد سیگاری روی می دهد و با خشونت صدا بروز می کند.

لازم به ذکر است که سیگار ؛ در ژن ها تغییراتی ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را در پاکسازی عوامل سرطان زا از سیستم تنفسی ، با ضعف مواجه می سازد.

به علاوه ، مصرف مشروبات الکلی از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطـان حنجره می باشد.

علائم سرطان حنجره

یکی از بارزترین علائم سرطـان حنجره ، خشونت صدا می باشد که معمولا در اثر التهاب یا توده های تارهای صوتی ، روی می دهد.

توجه داشته باشید که این التهابات ، عموما در اثر عفونت های ویرال راه هوایی رخ داده و پس از چند روز برطرف می شوند.

اما در برخی موارد ، التهابات تارهای صوتی در اثر توده ها و سرطان های حنجره ایجاد می شوند.

از دیگر علائم سرطان حنجره می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• اختلال در بلع مواد غذایی
  • گلودرد مداوم
  • وجو توده در گردن
  • گوش درد

درمان سرطان حنجره

مبتلایان به این بیماری با اولین سوالی که مواجه هستند این است که آیا سرطان حنجره درمان قطعی دارد ؟

در پاسخ به پرسش این افراد باید گفت که سرطـان حنجره ؛ در صورت مراجعه زود هنگام ، معاینه به موقع و انجام آندوسکوپی ؛ به کمک روش های درمانی مختلفی از قبیل جراحی آندوسکوپیک ، جراحی لیزری یا رادیوتراپی ؛ بدون برداشتن حنجره قابل درمان می باشد.

اما متاسفانه در صورت تاخیر در مراجعه به هنگام و پیشرفت سرطـان حنجره ؛ درمان این بیماری ، مستلزم جراحی برداشتن حنجره یا لارنژکتومی خواهد بود .